Portré
  /  2021.09.16.  /  

A makulátlan design és a körforgásos gazdaság harmóniája

Ege Carpets interjú

A nemzetközi design szcéna kulcsjátékosai visszautasítják a feltevést, hogy a környezeti pusztítások visszaszorítására törekvő világban a gyönyörű design csakis kompromisszumok árán jöhet létre.

Nincs erősebb bizonyíték, mint az Ege Carpets szőnyeggyár, akik egy olyan utat mutatnak egy változó iparnak, amelyre nemsokára nem lesz alternatíva: prémium design szőnyegeik átlagosan 50% újrahasznosított anyagot tartalmaznak, a vállalat pedig keményen dolgozik, hogy 10 éven belül ez a szám még magasabb legyen. Emellett teljes gyártási stratégiájukat a fenntartható jövő szolgálatába állították. Dorthe Aaboe Kallestrup, az Ege Vállalati Felelősségválallás menedzsere örömmel válaszolt zöld kezdeményezéseikkel és legújabb kollekcióikkal kapcsolatos kérdéseinkre, és azt is elárulta, mely modellek várják a S/ALON BUDAPEST látogatóit az idei eseményen!

Az Ege szőnyegei bizonyítják, hogy a fenntarthatóság és a megkapó design már nem egymást kizáró nézőpontok. Mik a vállalat legfontosabb zöld kezdeményezései?

Egy fenntartható jövő számára tervezünk gyönyörű szőnyegeket. Ez a missziónk. Hogy ezt teljesíthessük, kifejlesztettünk egy ambíciózus fenntarthatósági stratégiát. A stratégia négy célja, hogy

fenntartható szőnyegeket készítsünk ciklikus gyártásban, hulladék és maradvány anyagok felhasználásával, miközben csökkentjük szén-dioxid kibocsátásunk.

A Cradle to Cradle, azaz “Bölcsőtől bölcsőig” program a stratégia kerete. Célunk, hogy 2030-ig minden szőnyegünk Platinum besorolást kapjon a programban, s így egy fenntarthatóbb jövőt hozzunk létre minden egyes termékünk révén.

A felelősségteljes működés az Ege egyik ismertetőjegye. Mik voltak az elmúlt két évtized legfontosabb mérföldkövei?

Személyes véleményem szerint az egyik legjelentősebb teljesítményünk, hogy 2020-ra a termékportfóliónk 100%-a megkapta a Cradle to Cradle besorolást. Ezt a világon még egyetlen szőnyeggyártó vállalat sem tudta elmondani magáról. 18 bronz fokozatú besorolással rendelkezünk, ami 116 termékcsaládot érint - ezeken belül több száz különböző, egyedi termék érhető el. 2021 májusa óta három új márka is az Ege Carpets szárnyai alá tartozik - és keményen dolgozunk, hogy minden új szőnyegünk megkapja a Cradle to Cradle pecsétet.

Reményeink szerint ezt a célt még idén elérjük.

Amire szintén büszkék vagyunk, hogy idén nyáron EcoVadis Platinum díjjal jutalmaztak minket. Az EcoVadis a világ legnagyobb és legfontosabb hangja a vállalati fenntarthatóság felmérésében. Több mint 75,000 vállalat fenntarthatósági kezdeményezéseit mérték már fel, és a Platinum díjjal a legrangosabb 1% közé kerültünk.

Ha visszatekintünk az elmúlt két évtizedre, számos fontos történet részesei lehettünk. 2007-ben például kifejlesztettük és szabadalmaztattuk az egyedi Ecotrust filc szőnyegborítást, amely 100% újrahasznosított műanyag palackokból készül. Ma már minden szőnyegünk ezzel az alsó borítással rendelkezik, ennek köszönhetően évi 47 millió műanyag palack a szőnyegeinkben végzi a hulladéktelepek helyett. Az Ecotrust filc rétegezésnek ráadásul kiváló akusztikai és csúszásgátló tulajdonságai vannak, ráadásul egy jóval könnyebb alternatíva a korábban domináns bitumen borításokkal szemben.

Másik büszkeségünk, hogy - számos energiamegtakarítási kezdeményezésnek és a megújuló energiákba történő befektetéseknek köszönhetően - 2007-hez képest mára 67%-kal csökkentettük szén-dioxid kibocsátásunkat. Ennek 32%-át gyáraink különböző energiamegtakarítási projektjei eredményezték. A maradékot offshore szélerőművek befektetése útján értük el. Az Ege Carpet Group összes gyárának energiafogyasztását 100%-ban megújuló energiaforrások fedik le.

Az évek során elindított, a negatív környezeti hatások csökkentésére és a fenntartható gyártási folyamatok gyarapítására irányuló kezdeményezéseink felkeltették a szakma figyelmét. 2018-ban európai vállalati díjban részesülhettünk az Európai Bizottságtól és a dán környezetvédelmi minisztériumtól. Az építőipar 2019-ben a Circularity City Product díjjal jutalmazott minket, melynek köszönhetően felszólalhattunk a koppenhágai C40 világtalálkozón (a világ azon 40 legnagyobb városának polgármesterei találkoznak itt, akik letették voksukat a párizsi egyezmény mellett).

A fenntarthatóság átszövi az Ege tevékenységét. Milyen eszközökkel és folyamatokkal alakítják át az ipar és a felhasználók gyártásról alkotott képét?

Fenntarthatósági stratégiánk központi eleme a körforgásos gazdaság. Jelenleg szőnyegeink 38%-át újrahasznosított műanyag hulladékból (leginkább használt halászhálókból) készült fonalból készítjük, 18%-ukat pedig gyapjúfonalból. 2030-ra szeretnénk az újrahasznosított fonalak arányát 100%-ra tornászni ebben a folyamatban. Jelenlegi legzöldebb szőnyegeink 74%-ban újrahasznosított anyagból állnak, az átlag pedig a 46% közé esik. 2030-ra úgy tervezzük, a 75% lehet az átlag a portfóliónkban.

A körforgásos gazdaság többről szól, mint anyagok újrafelhasználásáról az új termékek gyártása során. Ez egyben a hulladék minimalizásáról is szól.

Sokat dolgozunk azon, hogy saját hulladékunkat eltüntessük. A szőnyegeink színezésére használt festékek 82-88%-át újra felhasználjuk egy körkörös rendszer keretein belül. Megtisztítjuk és más folyamatokhoz újra felhasználjuk a tisztításhoz elkülönített vizet. Ezek során évi 500-1000 tonna dúsító anyagot nyerünk ki a használt vízből. Üzemeinkben a hőfelesleget fűtőanyagként újra beforgatjuk. Tavaly ez több mint 1233 megawattóra energiát jelentett. Ez 274 átlagos háztartás évi fogyasztásának felel meg. A gépek tisztításához a felszabaduló gőz által felmelegített vizet és egyéb folyamatokat használunk, ezzel minden évben 3000 köbméter vizet spórolunk meg a tisztításhoz, és így tovább.

A lista folytatódik. Minden hulladéktípust, amit csak el lehet képzelni, igyekszünk újrahasznosítani. Tavaly 5519 raklapot ajánlottunk fel újrahasznosítási célokra. 27 tonna tépett fonál került be a körforgásba. 38 tonna különféle maradványt adtunk el a bútoripar különböző képviselőinek, szintén újrahasznosítás gyanánt. Ezen kívül 68 tonna fonalmaradék jutott vissza az ellátókhoz, hogy újrahasznosítsák. 48 tonna karton végezte az újrahasznosítás után például tojástartóként. 26 tonna műanyag csomagolás és 24 tonna szőnyegmaradván pedig szintén az újrahasznosítási körforgásba került. Összességében az Ege Carpet csoport ipari hulladékának 27%-a újra lett hasznosítva. 2030-ra úgy tervezzük, hogy ez eléri a 100%-ot.

Az Ege szőnyegeit a természet változatos formái ihlették. Hogyan lehet ezeket a bonyolult jelenségeket a szőnyegek nyelvére fordítani?

Kollekcióink elkészítése során számos tehetséges tervezővel és az ő egyedi technikáival számolhatunk. Laure Bilde és Linnea Ek Blæhr dán tervezők a ReForm A New Wave kollekció megalkotói, inspirációt pedig gyermekkoruk tengerparti emlékeiből merítettek. Ebben a kollekcióban érzéki forma elevenedik meg a padlón; homok, fű és óceán - a három réteg valódi rétegekként jelenik meg a szőnyeg puha szövetében. Ezáltal a New Wave kollekciója az érintetlen dán nyugati partot hozza el egy háromszintes dizájnban, melynek esszenciája a tapinthatóságban és a szerkezeti egyszerűségben rejlik. A kollekció egyszínű, természetes tónusai hasonlóan fontos szerepet töltenek be a végső dizájnban.

A French Manganèse Éditions által készített ReForm Transition kollekció színek és tónusok erős kontrasztjait és párosításait kihasználva jeleníti meg a természet saját “újrahasznosítási” folyamatát, ahogyan magokból érett, virágzó lombkorona lesz, mely idővel újra magokat szór a világba, hogy a folyamat elölről kezdődhessen. Bár ez a természeti jelenség elsősorban előrehaladott színezési technológiák révén ölt testet, a szőnyeg felépítése, szabálytalan textúrái, rétegei és a külvilág formái ugyanolyan fontos szerepet játszanak. Itt a szezonális ciklusok kulcs gondolatai jelennek meg: magvak, levelek és rostszálak - a kollekció három különálló formavilágának párjai.

Hol találkozhatnak a S/ALON BUDAPEST látogatói a gyönyörű Ege szőnyegekkel?

Szőnyegeink számtalan helyszínen megtalálják otthonukat az irodaépületektől kezdve a vendéglátó egységekig, mint például szállodák, éttermek és bárok. Szőnyegeink ezen kívül luxus hajóutakra, luxus áruházakba és iskolákba is eljutnak. Tulajdonképpen minden olyan helyszín, amely a padlózat meglepően erős történetmesélési készségeit szeretné kihasználni, alkalmas az Ege szőnyegek befogadására. Hogy konkrét példát is említsek, szőnyegeink központi szerepet töltenek be olyan nagy profiló művészeti terekben és eseményeken, mint a TATE Modern múzeum Londonba, vagy éppen a Green Carpet Award Italia.

A S/ALON BUDAPEST látogatóit az esemény bejárati folyosóján a Monsieur Christian Lacroix által tervezett Atelier kollekció Papillons szőnyege üdvözli majd, a S/ALON lounge pezsgő és kávébár pedig a Tom Dixon Industrial Landscape Blur borítást kap.

Mi az Industrial Landscape by Tom Dixon kollekció esszenciája?

Az Industrial Landscape by Tom Dixon a tervező régi, az “eredeti” London iránti érdeklődésére reflektál, melyben megjelennek a városra jellemző nyers és durva elemek. Az idő múlása öregebbé és patinásabbá tette ezt a világot, melyben az időjárás, az emberek és az iparosodás maradandó nyomot hagytak az anyagokon és ezzel új kifejezési formákat fejlesztettek ki.

A kollekció két legújabb darabja, a Coal és Iron nevében és megjelenésében is az ipar két fontos alappillérét jeleníti meg: szén és vas. Míg a Coal az ipari forradalmat berobbantó sötét és titokzatos anyagra reflektál, addig az Iron az oxidálódó fém folyamatos lebomlását adja vissza, amellyel egy véletlenszerű színminta jön létre. Ezek mellett a kollekció öt másik mintával rendelkezik: a Smoke a gyárkéményekből felszálló füstöt hozza el, a Wash designt pedig a felújítás alatt álló üzleteket átmenetileg megjelölő fehér paszta ihlette. A Blur mintázatban egy, az esőcseppek által eltorzított város képe jelenik meg, míg a Tide a Temze folyamatosan változó természetébe enged betekintést. A hetedik és ezzel utolsó design, a Brick London jól ismert és ikonikus tégláit jeleníti meg.

A Monsieur Christian Lacroix által alkotott Atelier kollekció három különböző témára épül - Textile, Mineral és Gravure. Mi a különbség ezek között?

Az említett három design irányt Monsieur Christian Lacroix szenvedélyei ihlették. A divatirányzatok egyértelmű hatása mellett a tervező személyes népi és etnikai motívumgyűjteménye ihlette a Textile sorozatot. Ennek révén foltozási minták, bársony vásznak és Monsieur Christian Lacroix egyik kedvence, a kasmír jelennek meg a kollekcióban. A kőgyűjtés hobbiját hivatott megjeleníteni a tervező, amikor a Mineral kollekció darabjait tengerparti kövek által alkotott gyönyörű mozaikok formájában a szőnyegeken megelevenítette. Végezetül pedig a Gravure a tervező szülővárosában található emlékművel által inspirált fantasztikus metszetekkel idézi meg Provence 19. századi formavilágát, hegyvidékét, valamint madarait és pillangóit.

Különbségként leginkább az nevezhető meg, hogy a Mineral egy repetitívebb és jóval strukturáltabb mintavilággal rendelkezik a kavicsoknak és köveknek köszönhetően, míg a Textile és Gravure témák bujább, drámaibb hatást kölcsönöznek a térnek a bársony, ősi épületek, színes ruházatok és pillangók által.

Mi az Ege akusztikus szobáinak koncepciója?

Az Acoustic Rooms kollekciónk olyan hangelnyelő és hangszigetelő design elemekből épül fel, amelyeket alapos munkával finomhangoltunk, hogy egy új, modern szobafelfogás részei lehessenek. Ezek az akusztikusan tökéletesre optimalizált terek számos funkciót elláthatnak, akár független munkaterületként, tárgyalóként, vagy akár nagy irodaépületek közösségi zónájaként.

A különféle modulokból, felületekből, kapcsolódási pontokból és színekből felépülő terek esztétikai értéke kiemelkedő, miközben tökéletes alapot biztosítanak a zavartalan beszélgetésekhez, nyugodt munkakörnyezethez és meetingekhez. Emellett, ha jó stratégiai pontokon vannak elhelyezve, akusztikus tereink kiváló hangelnyelőként szolgálnak bármilyen nagyobb helyszínen. Emiatt koncepciónk bármilyen akusztikai tervezés esszenciális részévé válhat.

Van kedvenc szőnyege vagy kollekciója?

Nem is egy! De személyes gyűjteményemben helyett kapott az Industrial Landscape by Tom Dixon (méghozzá a zöld Smoke design) és a New Wave (rozsdás Grass design).

Nem hiába, néha egy szőnyeg többet mond ezer szónál.

Az idei S/ALON BUDAPESTEN egy különleges enteriőrrel vár az Ege, ahol személyesen is találkozhatsz a fenntartható megoldások és a prémium design harmonikus valóságával. Váltsd meg jegyed a Budapest Arénába, és találkozzunk szeptember 24-26. között Magyarország legnagyobb lakástrend kiállításán!

2021.09.16.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK

Vissza a blog főoldalra
Hogyan lehet ikonikus alkotásokat és stílusokat kortárs formába önteni?
/ Portré

Hogyan lehet ikonikus alkotásokat és stílusokat kortárs formába önteni?

Interjú Kiss Attilával, a The Up Design alapítójával
Professzionális világítás&shytechnika dekoratív köntösben
/ Portré

Professzionális világítás­technika dekoratív köntösben

Ismerd meg a Luminist!
mutass meg mindent!