Portré
  /  2023.09.20.  /  

Hogyan formálja a mesterséges intelligencia a teret?

Freeform x Szauder Dávid interjú

Idei Flower Power tervezői pályázatunk egyik győztese, a freeform különleges koncepcióval mutatkozik be. Az álomszerű installáció Szauder Dávid képzőművésszel közösen, mesterséges intelligencia segítségével alkotott tapétájuk köré szerveződik, mely a maga nemében egyedülálló, műfajteremtő alkalmazási módja a napjainkban oly népszerű technológiának.

A freeform Bolgár Eszter és Csitári Tímea tervezőpárosának kollektívája egy friss formáció, ami régi barátságból bontakozott ki. DREAM COME TRUE című koncepciójukat Szauder Dávid, Berlinben élő magyar médiaművész munkáihoz hangolták. Dávid alkotásait a legrangosabb művészeti fesztiválokon mutatják be, munkáival találkozhattál galériákban, múzeumokban, az online térben, a Washington Post különszámának címlapján, óriásplakátokon és épülethálókon is. Egyedülálló fénymobilja, a Moholy nyomán készült Fénymodulátor, a budapesti Light Art Museumban tekinthető meg. Figyelme az utóbbi években fordult a mesterséges intelligencia (AI) felé. Kiapadhatatlan fantáziájának köszönhetően napi szinten gyárt vizuális tartalmakat az AI felhasználásával. Digitális grafikái meghökkentőek, álomszerűek, ugyanakkor hiperrealisztikusan valóságosak. Közös koncepciójuk gyermekkori emlékek és releváns kérdések felvétésének nyomán született.

Hogyan lehet alkalmazni a mesterséges intelligenciát a belsőépítészetben? Hogy fog kinézni a jövőben egy műtárgy enteriőrbe helyezve?

A freeformmal és Szauder Dáviddal készített interjúnkban ezek körbejárása mellett kitérünk a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazási területeire, lehetőségeire és feltételeire, beszélgetünk az együttműködésről, NFT-kről, izgalmas kezdeményezésekről és jövőbeli tervekről. Tarts velünk!

Hogyan született az együttműködés?

Freeform: Egymást pont jól kiegészítő belsőépítészek vagyunk. Tanulmányaink során találkoztunk össze, ezt követően rövid időre szétváltak, majd újra összefonódtak az útjaink. A freeformmal egy kollaborációra épülő formációt hoztunk létre, aminek egyik célja és motivációja az együttműködés sokoldalú és hasonlóan nyitott gondolkodású alkotókkal. Régi álmunk volt részt venni a S/ALON BUDAPESTEN, idén pedig úgy döntöttünk, belevágunk.

Dáviddal együtt jártunk művészettörténet szakra. Pár évvel később újból egy körbe kerültünk, rendkívül megtetszett nekünk, amivel foglalkozik: a művészetének élvezetén túl minket is foglalkoztat a téma, hogy milyen szerepe lehet az AI-nak a tervezésben. Dávid munkái között olyan tematikákat láttunk megjelenni, ami rezonált a Flower Power kiírással, így elindult a közös gondolkodás.

Mit érdemes tudnunk a koncepcióról?

Freeform: A DREAM COME TRUE koncepciónk Dávid mesterséges intelligenciával generált porcelánszobraiból indult ki. Dávid mostanában számolta fel a nagymamája hagyatékát. Ekkor vette kézbe azokat a nippeket, amiket gyerekkorában csak nézhetett, de nem érinthetett meg. Ugyanez az élmény nekünk is ismerős gyerekkorunkból, és valószínűleg még sok más polgári környezetben nevelkedett társunknak.

Ez az egyik megvalósult álom: felnőttként megérinteni azt, ami gyerekkorunkban tiltott volt.

Mikor elkészült a terv, a "megvalósult álom" újabb tartalmat kapott. Az álmok mindig képszerűek, de valahogy lemorzsolódik a képi tartalom, amikor megpróbáljuk elmesélni őket. Mintha az AI visszaadta volna fogalmakból felépített világunknak ezt a nehezen verbalizálható képességet.

Az alkotásból egy ismétlődések nélküli tapéta készült, e köré szervezzük az installációt. A 3,5 méterszer 9 méteres tapétát a Tecnografica gyártja le szponzorációként. A márkával korábban több ízben dolgoztunk együtt, gyorsak és nagyon profik. Ha valaki beleszeret, szívesen segítünk abban, hogy az ő egyedi helyzetére iteráljuk, vagy segítsünk a gyártóval való egyeztetésben.

Milyen szerepet játszik a mesterséges intelligencia (AI) az életetekben?

Dávid: Másfél éve foglalkozom mesterséges intelligenciával. Az egyik irányt a művészeti projektjeim tömkelege képviseli, a social média felületeken ezekbe engedek bepillantást. Emellett komolyan foglalkozom a téma analitikus részével is: előadásokat, workshopokat tartok. Szabó Vikivel éppen most indítunk a MOME-n egy kurzust, ami azzal foglalkozik, hogyan lehet történetet mesélni az AI segítségével.

Az AI képes egy elképesztően komoly szimuláció létrehozására, amely szimuláció minden műfajban jelen lehet, úgy a képzőművészetekben, mint a divatban, a designban és így tovább. Az építészetben már most meghatározó szerepe van, az építészek komolyan profitálnak a használatából. Sok divattervező alkalmazza a technológiát bizonyos modellek, terülő minták és referencia képek készítésére. Emellett itt a belsőépítészet és a design kérdése. Ezek a képalkotó rendszerek, amiket én is használok, rendelkeznek 1,5 billiónyi feltrainelt képi anyaggal, amibe a teljes designtörténet képi anyaga is beletartozik.

Adott volt a gondolat, hogyha ilyen szinten lehet szimulációkat létrehozni, akkor előbb-utóbb el fog jönni az a pillanat, amikor a digitális művészetnek ki kell lépnie a fizikai valóságba. Hiszen milyen hasznát látjuk valójában akkor, ha nem vagyunk képesek továbbvinni?

Hogyan kapcsolódik ehhez a S/ALON BUDAPEST, és mire számíthatnak a látogatók?

Dávid: E tekintetben adta magát a S/ALON BUDAPEST, ami egy nagyon komoly játszótér. Amikor látják a látogatók ennek az outputját, ahogy vizuálisan manifesztálódik, érezni fogják, hogy ez nem egy szokványos, hagyományos módon berendezett és megfogalmazott enteriőr modell, hanem egy teljesen más megközelítést mutat. Eddig nemigen csináltak mesterséges intelligenciával célzottan tapétát.

Azt mindannyian érezzük, hogy az elkövetkezendő években jelentős szeletet fog kitenni az életünkben ez a technológia. Én nem értek az enteriőrdesignhoz, de jó, hogy került mellém két olyan ember, aki ilyen szemmel nézi az alkalmazást.

Freeform: Mindig vannak aktuális trendek, amiket követünk, szeretünk és alkalmazunk a megbízásainkban. Viszont egy ilyen reprezentációs lehetőség – mint a S/ALON BUDAPEST – kiterjesztett tartalomra is platformot kínál. Így nem a trendekkel megyünk, hanem új, szokatlan, tipikustól eltérő megközelítést mutatunk meg. Például nem feltétlenül trendi most az antikvitás vagy a rokokó, ami megjelenik a térben, de nem is ez a célunk, sokkal inkább a kérdésfelvetés.

Hogyan lehet feleleveníteni és újragondolni egy régi korstílust? Hogyan lehet új egységet teremteni az ember történeti tudásával? Hogy fog kinézni a jövőben egy műtárgy enteriőrbe helyezve?

Az installáció ennek megfelelően a fenntarthatósághoz is kapcsolódik absztrakt megközelítésben, nem környezetvédelmi, inkább intellektuális értelemben. A régebbi korstílusok újrafelhasználása szándékolt eleme a koncepciónak, és maga az AI is a betáplált művészettörténeti örökséggel dolgozik.

Részben ennek is köszönhető, hogy a Nagyházi Galéria beállt a támogatóink közé, kortárs vonalon pedig a KARE és Desidea kínálatából kortalanabb vonalvezetésű bútorokat válogattunk, például a Kartell Ghost átlátszó plexi, rokokó formájú székét. Korábbi irodatervezési projektek kapcsán többször dolgoztunk az Interface gumipadlóival, amelyek teljesen neutrális hátteret adnak, így most is ezt választottuk. A Life is colour – szintén Kreás osztálytársunk, Farkas Anita márkája – biztosítja az asztali és növénydekorációkat. A térben emellett hangsúlyt fektetünk a képzőművészetre és a kortárs alkotásokra is: a tapétán túl Dávid egyéb képzőművészeti alkotásai, eredeti digitális grafikái is megjelennek majd egy óriás kivetítőn, képkeretben.

A képzőművészet mellett milyen alkalmazási területei vannak a mesterséges intelligenciának?

Dávid: Ne gondolja senki, hogy pusztán digitális művészetből meg lehet élni, az alkalmazott művészet a megélhetési forrás. Az AI Summit Konferencián például nemcsak előadó voltam, de az arculattervezésért is én feleltem. Tavaly a Washington Postnak terveztem borítót, több cégnek is dolgozom alkalmazott grafikai megoldásokon. Egyre többen ismerik fel az AI-ban rejlő lehetőségeket és a skálázhatóságát: irgalmatlan méretekben lehet alkotni és borítani vele, komplex módon lehet kezelni. Ezért egyre gyakrabban kérnek belső dekorációs újragondolást például szórakozóhelyek, irodaházak.

Egyetlen ugrással a jövőbe eljutunk a tervezés és design következő fázisához, amikor képesek leszünk mesterséges intelligenciával 3 dimenziós objekteket exportálni. Ez azt jelenti, amit sokan pedzegetnek, hogy megszűnik a 3D modellezők munkája. Viszont olyan referencia fájlokat fogunk tudni készíteni, amivel az alkotótevékenység “kulimunka” részét meg tudjuk haladni, így több kapacitás marad a részletek kidolgozására és általánosságban véve a kreatív munkára.

Szabadabban tudunk megfogalmazni bizonyos helyzeteket, ami a designban és a belsőépítészetben is jelentős változást fog hozni.

Freeform: Mi, belsőépítészek sokkal egzaktabban és konkrétabban gondolkodunk, mint egy művész. Nekünk mindig egy adott térbe, közegbe és méretben kell tervezünk. Az AI egyelőre nagyon nehezen követ le ennyire direkt kéréseket, amivel az installációnk véglegesítése során mi is megküzdöttünk. Bár a végeredményen nem látszik, de el kellett rugaszkodnunk a kezdeti terveinktől, hogy az adott építményben működni tudjon a minta. Ha tárgyakat és konkrét tereket akarunk AI segítségével tervezni, az jelentősen rugalmasabb hozzáállást követel meg, mint például a 3D modellezés. Viszont ez a szépsége is, hiszen bejön a véletlen ereje.

Nem mindegy, hogy kinek a kezében van az AI.

Nem fog tudni mindenki olyan mintát, tárgyat, tapétát tervezni, ami releváns a kortárs tárgykultúrában. Ahhoz elengedhetetlen az a tájékozottság, látásmód, érzékenység, felkészültség, amivel például Dávid, mint komoly művészettörténeti tudással rendelkező képzőművész rendelkezik, avagy alkalmazástól függően a műszaki, belsőépítészeti ismeretek.

David: A mesterséges intelligenciával olyan szimulációkat tudunk létrehozni, amivel el tudjuk indítani a megrendelőt az úton, és fel tudjuk gyorsítani a folyamatokat. A legelső fázishoz kiváló technológia, hiszen szinte rögtön tudunk kézzelfogható, érzékletes moodboardot mutatni.

Freeform: Azonban a részletes látványterveket nem fogja kiváltani. Textúrát, hangulatot, tér koncepciókat tudunk mutatni, ami rendkívül hasznos, hiszen a megrendelő leggyakrabban fotorealisztikus anyagokból érti meg legjobban a szándékot.

Inkább úgy gondoljunk rá, mint egy eszköz, ami a moodboard pontosításában, cizellálásában segít.

Miben különbözik a mostani AI-mánia a legutóbbi digitális őrülettől, az NFT hype-tól?

Dávid: A központi kérdés az NFT-k kapcsán az, hogy miből él ma egy digitális művész? Erre hozott az NFT egy alternatívát, amiért sokan lelkesedtek azok közül, akik évek óta digitális művészettel foglalkoztak, jogosan. Kezdetben bíztató volt, gondoljunk csak arra a 2021-es Christie’s árverésre, ahol Beeple közel 70 millió dollárért adta el az alkotását, ami a három “legértékesebb” élő művész közé emelte. Hogy miért dőlt be, az messzire vezet, leginkább spekulálni lehet. Az biztos, hogy a rajzolt majmokhoz hasonló alkotások megjelenése nem tett jót a műfajnak, nem azt a minőséget képviselte, amit egy kurrens művészeti alkotástól elvárunk. Feltételezhetően nem volt egy biztos gazdasági háttér mögötte, ami fenntarthatóvá tette volna az NFT-t, mint formátumot. Ettől függetlenül továbbra is működik, megkeresések is érkeznek, de jómagam már nemigen foglalkozom vele.

Mi érdekel leginkább mostanában?

Dávid: Most, ami legjobban érdekel, és tettünk is rá kísérletet, hogy a mesterséges intelligenciával készült alkotásokat hozzuk ki a térbe, illetve vigyük be művészeti intézményekbe. Ezek letisztázott digitális alkotások giclée printelési technikával prémium minőségű photo archive papírra nyomva, alumínium dibondra kasírozva. Ezzel megadtuk a digitális képnek a lehető legmagasabb minőségi körülményt, hogy kilépjen a fizikai valóságba. Míg a digitális képernyő egy átvilágított eszköz, egy kézzelfogható, falra helyezett képet több távolságból, szögből nézhet meg a befogadó, ami intim kapcsolatot hoz létre. Jelen pillanatban ebbe az irányba szeretném terelni a digitális művészettel való viszonyomat, azonban ez nem összeegyeztethető az NFT-féle elképzeléssel.

Hogyan, milyen várakozásokkal érdemes fogadnunk a mesterséges intelligencia térnyerését?

Dávid: A technológia legfontosabb jellemzője, hogy nem mi döntjük el, hogy velünk legyen-e. Nagyvállalatok mérhetetlen befektetései nyomán válik az életünk részévé. Digitális művészként az egyik feladatunk, hogy feltérképezzük a lehetőségeket, kövessük, hogy mi történik a technológia világában, és megértsük, hogyan tudunk ehhez kapcsolódni.

Digitális művészként együtt kell lépdelnünk a technológiai fejlődéssel.

Freeform: A műszaki igényeinket még nem elégíti ki, de egészen más élményt ad, továbbá érezhető egy elképesztő párhuzamosság az álommal. Olyan mintha a kollektív tudatalattinkból bugyognának elő ezek a digitális alkotások.

Belsőépítészként konkrét, jól körülhatárolható fogalmakkal és számokkal dolgozik az ember, ebbe a pragmatikus közegbe tud egy egészen lenyűgöző absztrakciót behozni az AI. Szívesen ülök fel erre a vonatra és megyek vele.

Milyen hatása van a technológiának az életünkre?

Freeform: Napjainkban előtérbe kerültek a vizuális ingerek a nyelvi tartalmakkal szemben, marginális lett az írott nyelv és a verbalitás ahhoz képest, amit a képdömpingben kapunk. Az AI-ban látok egy olyan lehetőséget, hogy a nyelviség, a pontos megfogalmazás előtérbe kerül, kvázi visszatérhet a költészet, hiszen a alkotásokat nyelvi alapokon hozzuk létre.

Nagyon érdekes kohéziója ez a vizuális látásmódnak és a nyelvi gondolkodásnak. Tulajdonképpen szintézis.

Itt fog elválni az ocsú a búzától – meghatározó lesz a műveltség, a kifinomultság és a kliséket mellőző, komplex gondolkodás. Aki ennek birtokában van, az fog tudni újat létrehozni. Akinek a háttere és igényessége nincs meg, nem fog tudni kiemelkedni.

Dávid: Túl hamar jött ez az fajta AI, alig másfél évvel az NFT hype után. Amikor nagyon gyorsan jönnek egymás után a szignifikáns csúcsponttal rendelkező trendek, akkor nehéz úgy ráfordulni technológiákra és platformokra, hogy abban igazán el is mélyüljön az ember. Amúgy sem egy elmélyülő világban élünk. Hiába lehet egyszavas parancsokkal létrehozni valamit, odafigyelés és ráfordított idő nélkül a lehetőségeknek csupán a külső héját érjük el.

Freeform: Kíváncsiak vagyunk, hogyan reagál a közönség a S/ALON BUDAPESTEN erre a témára. Ha fogékonyak rá, menni kell vele. Tárgyalkotás terén is túlcsordul az ihlet, izgatja a fantáziánkat, hogy mi mindent lehet kihozni a technológiából. Most egy 2 dimenziós tapéta született, de 3D-s tárgyakat is terveznénk következő lépésben. Elképesztő lehetőségeket ad a kezünkbe.

Min dolgoztok jelenleg?

Freeform: Máson is dolgozunk együtt Dáviddal éppen, a Veszprém - Európa Kulturális Főváros projekten. Egy Privát Veszprém nevű programsorozatot hozunk létre, amit Dávid álmodott meg. Ennek az egyik állomása egy köztéri ideiglenes szobor projekt, amiben valaha élt veszprémi hírességeket jelenítünk meg 3D nyomtatással. Erről az 5 személyről nem minden esetben állt rendelkezésre kellő minőségű korabeli fotó, ezért embereket öltöztettünk, majd scanneltünk be és nyomtattunk ki. Októberben elvileg láthatók lesznek Veszprémben.

Az AI tervezés és a 3D nyomtatás párosával forradalmi dolgokat fogunk csinálni.

Dávid: Ez egy többszintű archív projekt, aminek az arculata mesterséges intelligenciával készült. Célunk a város múltját úgy bemutatni az emberek számára, hogy ha eljönnek Veszprémbe, kapjanak belőle valami személyeset. Visszarendezünk régi kirakatokat, szobrot adunk azoknak, akiknek eddig nem volt, emellett lesz szabadtéri kiállítás olyan családokról, akik formálták Veszprémet, és akiknek a felmenői a mai napig a város lakói.

Látogass el hétvégén a S/ALON BUDAPESTRE, hogy személyesen is megtapasztalhasd az enteriőrdesign forradalmát! Kedvezményes árú belépődet szeptember 21. éjfélig szerezheted be elővételben itt, Facebookon és Instagramon pedig további inspiráló tartalmakkal és hasznos tudnivalókkal várunk.

2023.09.20.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK

Vissza a blog főoldalra
Hogyan lehet ikonikus alkotásokat és stílusokat kortárs formába önteni?
/ Portré

Hogyan lehet ikonikus alkotásokat és stílusokat kortárs formába önteni?

Interjú Kiss Attilával, a The Up Design alapítójával
Professzionális világítás&shytechnika dekoratív köntösben
/ Portré

Professzionális világítás­technika dekoratív köntösben

Ismerd meg a Luminist!
mutass meg mindent!